2.1.2019 13.00

Lehdistötiedote: Arjessa-yhtiön perhekuntoutuspalvelut laajenevat Jyväskylään

Sosiaalipalvelutoimija Arjessan perhekuntoutuspalvelut laajenevat Jyväskylään. Koko Keski-Suomea palveleva perhekuntoutusyksikkö Auroora avasi ovensa 1.1.2019 Jyväskylän Samulinniemessä.

-Asiakaslähtöiset perhekuntoutuspalvelumme ovat vakiintuneet eri puolilla Suomea. Perheiden kuntoutumisen myötä on pystytty monessa tapauksessa ehkäisemään raskaampien palvelujen tarvetta ja perheet ovat kuntoutuksen jälkeen pärjänneet arjessa kevyemmän tuen turvin. Saatu palaute kannustaa laajentamaan maantieteellistä peittoa ja tavoitteenamme on tarjota vaikuttavaa ja laadukasta perhekuntoutusta kaikkialla missä Arjessa toimii, toteaa Arjessa-yhtiön palvelujohtaja Janne Telén.

Auroorassa perheet kohdataan avoimesti ja lämmöllä

Toiminta-ajatuksena on ratkaisukeskeinen, terapeuttinen ja perheen arkea tukeva työskentely koko perheen kanssa.

- Auroorassa perheet kohdataan avoimesti, hyväksyvästi, uteliaasti ja lämmöllä, sanoo toiminnanjohtaja Tanja Pihlaja.

Arvioivaa ja kuntouttavaa perhekuntoutusta toteutetaan perheen tarpeiden mukaan joko Aurooran tiloissa tai perheen elinympäristössä.

Perhekuntoutuksen tavoitteena vahvistunut vanhemmuus

Perhekuntoutus on yleensä viimesijainen lastensuojelun avohuollon tukimuoto ja kuntoutusjakson käynnistyessä on tavallista, että lapsen kohdalla on keskusteltu sijaishuollon tarpeesta. Perhekuntoutukseen tulevan perheen sosiaaliset haasteet ovat usein moninaiset, päihde- tai mielenterveysongelmista sotkuisiin talousasioihin tai vakavaan parisuhdekriisiin.  Perhekuntoutusjakso tarjoaa mahdollisuuden irtautua perheen jokapäiväisestä elinympäristöstä ja nähdä tilanne kokonaisvaltaisemmin.

- Pyrimme yhdessä ymmärtämään perheen tilannetta, löytämään ja tiedostamaan vanhempien vahvuuksia ja kykyjä sekä tuomaan toimivia konsteja ja välineitä arjessa jaksamiseen ja hyvinvointiin. Terapeuttinen työskentely yhdistetään osaksi arkea, millä varmistamme että jokaisen perheenjäsenen ääni tulee kuuluvaksi. Työstämme ja sanoitamme tunteita, teemme tietoiseksi vuorovaikutusta havainnoimalla, leikin ja kodin askareiden avulla, jatkaa Tanja Pihlaja.

Suurin osa perheistä kuntoutuu perhekuntoutusjakson jälkeen niin, että sijaishuollon tarve päättyy ja perhe siirtyy kevyempiin palveluihin.

-Vanhemmat ovat kokeneet perhekuntoutusjakson aikana lähes poikkeuksetta vahvistuneensa vanhempina, mikä on suoraan heijastunut lasten hyvinvointiin myönteisellä tavalla. Perheiden sosiaalityöntekijät ovat olleet tyytyväisiä siihen, että perheiden tilanne ja palvelutarve on kuntoutuksen aikana selkiytynyt, jatkaa Janne Telén.

Lisätietoja:

·         Toiminnanjohtaja Tanja Pihlaja, 040 829 0112, tanja.pihlaja@arjessa.fi

·         Palvelujohtaja Janne Telén, 044 025 9030, janne.telen@arjessa.fi

Perhekuntoutus Jyväskylä 600x400

Kuva ladattavissa alkuperäisessä koossa täältä.