Uutiset

16.3.2018

Rap-pajalla hyviä tuloksia Nivalassa

”Suurin pointti tällä alalla on se, miten voi kehittää eri tapoja kohdata nuoria heidän omalla tontillaan, mutta samaan aikaan kuitenkin täysin uskottavasti”, pohtii Matti Kopi, Hyvinvointipalvelut Arjessan ammatillinen tukihenkilö.

Ammatillinen tukihenkilömme Matti Kopi on innokas musiikkimies. Hän on järjestänyt viime aikoina Rap-pajaa Nivalassa, Jokilaakson perhekotien Jokikallion yksikössä. Pajasta on tullut valtavan suosittu nuorten keskuudessa.

Matilla itsellään on 32 vuoden kokemus pianon soitosta, räppiä on takana 27 vuotta. ”Olen ollut rap-kuvioissa aika tiukasti mukana tuotantopuolella ja jossain kohtaa keikkaillut itsekin”, Matti valaisee menneisyyttään. Hänen suvustaan löytyy kanttoreita ja ammattimuusikoita, joten soittotaitoa eri instrumentteihin löytyy.

Matti itse osallistui rap-paja toimintaan aluksi ikään kuin tuutorina, ohjaten nuoria itsenäiseen tekemiseen. Porukka on jakautunut niihin, jotka haluavat nimenomaan räpätä sekä niihin, jotka ovat kiinnostuneita enemmän tekniikasta, eli miksauksesta ja äänittämisestä. Mitä pidemmälle on edetty, sitä vähemmän Mattia on tarvittu ja hän on voinut jäädä taka-alalle seuraamaan homman etenemistä. Pinolan yksikössä on pyöritetty musiikkipajaa jo yksikön entisten omistajien aikaan. Tällöin punkkia ja räppiä soiteltiin jopa niinkin pitkälle, että yksi nuorista julkaisi EP-levyllisen musiikkia ja keikkailikin jonkin verran.

Instrumentit ja äänittämiseen tarvittavat laitteet ovat suurimmaksi osin hankittu nimenomaan pajan käyttöön. Matin mukaan nyt eletään kuitenkin sellaista aikakautta, etteivät nuoret osaa soittaa. ”Pajalla on rummut kitara ja basso, mutta nuorista löytyy yksi ainoa tyttö, joka osaa soittaa kitaraa. Muuten ei oikeastaan kenelläkään ole kokemusta tai taitoa soittimista ja soittamisesta”, tarkentaa Matti.

Soittamisen sijaan pajalla on keskitytty käytäntöjen kautta rytmiikkaan ja siihen, miten kehittää räppeihin omaa tyyliä ja niin sanottua ”flowta”. Tärkeimpänä pidetään sitä, mitä nuori haluaa räpeissään sanoa sekä sanoituksien ulosantia. Ohjaajan näkökannalta pääasia on se, että tavara mikä tulee ulos, tulee nimenomaan ulos, ilman rajoittavia filttereitä. Matin mukaan nuorilta löytyy hyvin rohkeutta ja uskallusta sekä räpätä että sanoittaa.

Nuorten keskuudessa on koko ajan menty eteenpäin esimerkiksi rytmitajun kehittymisessä. ”Nostan hattua näille kavereille, joilta löytyy keskittymiskykyä ja pitkäjänteisyyttä”, Matti toteaa. Pajan pääpaino on ryhmässä toimimisessa. ”Monesti on alkuun joutunut miettimään, miten toimia, kun kaikki piikittelivät toisiaan ja nautittiin siitä, että joku mokasi”, Matti muistelee useiden ryhmien alkutaivalta. ”Tästä kaikesta on kuitenkin kasvettu pois ja ryhmähenki on ollut tosi hyvä koko ajan”, hän jatkaa. Aina ei tietenkään jaksa keskittyä tai motivaatiota ei löydy, mutta silloin tehdään niiden kanssa, joilla motivaatiota on.

Rap-pajan toiminnassa haasteellista on palautteen antaminen. Miten antaa palaute lyriikallisesta sisällöstä siten, ettei tapa nuoren luovuutta? Matin porukassa on totuttu tyylin, jossa palaute annetaan aina suoraan. ”On helpompi vastaanottaa suora palaute heti, sen sijaan että aikuinen taputtelee selkään mutta rankempi palaute tuleekin sitten muilta nuorilta”, Matti järkeistää asian. Palautteen Matti antaa nuorille, luonnollisestikin, oman räppinsa kautta.

Matti haluaa haastaa nuoria, mutta samalla myös muita alalla toimijoita: ”Tehdään lasten ja nuorten kanssa, käytetään mielikuvitusta ja etsitään keinoja siihen, miten heidän problematiikkaansa saadaan ulostettua. On se sitten musaa, workshop tai jokin muu harraste, niin lähtekää rohkeasti toteuttamaan juttuja, niin saadaan tuloksia.”

Palaa otsikoihin